Menu & Search
Η σύγχρονη δίαιτα: κάντε restart στο μεταβολισμό σας

Η σύγχρονη δίαιτα: κάντε restart στο μεταβολισμό σας

Ξεχάστε όλα αυτά που ξέρατε μέχρι σήμερα για τις δίαιτες. Νέες έρευνες δείχνουν πως με τη διατροφή μας μπορούμε να «επαναπρογραμματίσουμε» τα λιποκύτταρά μας και να αδυνατίσουμε μια και καλή.

Πόσες από μας δεν έχουμε προσπαθήσει να τα καταφέρουμε με τα γνωστό παραδοσιακό τρόπο «μείωσε θερμίδες, κόψε λίπος, κάνε γυμναστική» χωρίς όμως το επιθυμητό αποτέλεσμα; Χρόνια τώρα μαθαίνουμε πως το αδυνάτισμα είναι απλά θέμα μαθηματικών. Πάρε λιγότερες θερμίδες από αυτές που καις και τα κιλά θα εξαφανιστούν με μαθηματική ακρίβεια. Χιλιάδες όμως αποτυχημένες δίαιτες έχουν αποδείξει πως η συγκεκριμένη τακτική δεν έχει πάντα αποτέλεσμα. Όταν μειώνουμε τις θερμίδες, ο οργανισμός μας αντιδρά κάνοντάς μας πιο πεινασμένες, ενώ γαντζώνεται από το υπάρχον λίπος σαν να μην υπάρχει αύριο. «Το βάρος μας καθορίζεται περισσότερο από τη βιολογία παρά τη δύναμη της θέλησής μας» έχει δηλώσει ο David Ludwig, καθηγητής στην ιατρική σχολή του Harvard και ενδοκρινολόγος στο Νοσοκομείο Παίδων της Βοστόνης.

Αυτό που πρέπει να κατανοήσουμε κυρίως είναι πως δεν είναι όλες οι θερμίδες ίδιες. Αν και ένα μπουκάλι coca-cola έχει ίσες θερμίδες με μια χούφτα ξηρούς καρπούς, έχουν τελείως διαφορετική επίδραση στον οργανισμό μας. (Μπορείτε να φανταστείτε ποιο είναι χειρότερο, έτσι;)

Τι είναι αυτό λοιπόν που χρειάζεται να κάνουμε για να καταφέρουμε επιτέλους να ξεφορτωθούμε μια και καλή τα ανεπιθύμητα κιλά;

  • Ελαττώστε τους απλούς υδατάνθρακες

Ο μύθος πως «μια θερμίδα είναι πάντα μια θερμίδα» είναι ίσως το χειρότερο και πιο παραπλανητικό ψέμα στον κόσμο του αδυνατίσματος. Τα γλυκά, τα αναψυκτικά και γενικά οι επεξεργασμένες τροφές με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη αυξάνουν απότομα τα επίπεδα γλυκόζης του αίματος και αναγκάζουν το πάγκρεας να απελευθερώσει μεγάλη ποσότητα ινσουλίνης, η οποία δίνει τη «διαταγή» οι θερμίδες να αποθηκευτούν ως λίπος. Όταν οι θερμίδες, δηλαδή το καύσιμο του οργανισμού, αποθηκευτούν στα λιποκύτταρα, η «πόρτα» των κυττάρων κλειδώνει. Ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται την έλλειψη καυσίμων, ρίχνει το μεταβολισμό και δίνει το σήμα της πείνας οδηγώντας μας σε ένα φαύλο κύκλο. Μπορείτε όμως να τον σπάσετε! Αν θέλετε να φάτε απλούς υδατάνθρακες π.χ. λευκό ψωμί, φάτε τους αφού έχετε καταναλώσει προηγουμένως πρωτεΐνη και λαχανικά. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφύγετε την απότομη και μεγάλη αύξηση της γλυκόζης και της ινσουλίνης.

  • Εκπαιδεύστε τον μεταβολισμό σας

Όλοι ξέρουμε πως καθώς χάνουμε βάρος, ο μεταβολισμός μας πέφτει. Συγκεκριμένα αν χάσουμε το 10% του σωματικού μας βάρους, θα καίμε 30 με 40% λιγότερες θερμίδες τη μέρα, γιατί ένα ελαφρύτερο σώμα χρειάζεται λιγότερες θερμίδες για να λειτουργήσει. Ωστόσο, έρευνες δείχνουν πως όταν προσπαθούμε να αδυνατίσουμε αυτό που τρώμε έχει μεγάλη επίδραση στο μεταβολισμό μας.

Σε έρευνα που έγινε το 2012, 21 άτομα από 18 έως 40 ετών που ήταν παχύσαρκοι και έχασαν το 10 με 15% του αρχικού τους βάρους χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες για να ακολουθήσουν διαφορετικές διατροφές συντήρησης. Η πρώτη ομάδα ακολούθησε χαμηλή σε λίπος διατροφή με το 60% των καθημερινών θερμίδων να προέρχονται από υδατάνθρακες. Η δεύτερη διατροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη με το 40% των θερμίδων να προέρχεται από υδατάνθρακες όπως λαχανικά κλπ και η τρίτη χαμηλή σε υδατάνθρακες διατροφή με το 10% των θερμίδων μόνο να προέρχεται από υδατάνθρακες. Και οι τρεις διατροφές απέδιδαν τον ίδιο αριθμό θερμίδων. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν πως η τρίτη, χαμηλή σε υδατάνθρακες διατροφή απέτρεψε τη μείωση του μεταβολικού ρυθμού που ακολουθεί το αδυνάτισμα. Εκείνοι που ακολούθησαν αυτό το πρόγραμμα έκαιγαν κατά μέσο όρο 325 περισσότερες θερμίδες τη μέρα (!) από εκείνους που ακολούθησαν την χαμηλή σε λίπος, ενώ εκείνοι που ακολούθησαν τη διατροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη 150 περισσότερες. Αυτό συνέβη γιατί μειώνοντας τους επεξεργασμένους υδατάνθρακες μειώθηκαν και τα επίπεδα ινσουλίνης επιτρέποντας στα λιποκύτταρα να απελευθερώσουν ξανά θερμίδες. Μειώνοντας τους υδατάνθρακες λοιπόν έστω και λίγο μπορείτε να χάσετε οριστικά τα κιλά που θέλετε αλλά και να εκπαιδεύσετε τον μεταβολισμό σας ώστε να καταφέρετε να διατηρήσετε το βάρος σας στη συνέχεια.

  • Μην φοβάστε το λίπος

Το λάδι, οι ξηροί καρποί και τα μονοακόρεστα λιπαρά είναι όλα καλά λιπαρά, παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στη υγιεινή διατροφή και μπορούν να σας βοηθήσουν στην προσπάθειά σας να χάσετε βάρος. Τα καλά λιπαρά βοηθούν στον έλεγχο των κέντρων του εγκεφάλου που προκαλούν τις λιγούρες για ζάχαρη και επεξεργασμένους υδατάνθρακες.

Σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στην «The New England Journal of Medicine» πριν λίγα χρόνια οι ερευνητές χώρισαν 322 υπέρβαρα άτομα σε αυτούς που ακολουθούσαν α) δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά, β) μεσογειακή δίαιτα και γ) δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες και υψηλή σε λιπαρά. Το αποτέλεσμα έδειξε πως αυτοί που ακολούθησαν την υψηλή σε λιπαρά δίαιτα έχασαν το περισσότερο βάρος αλλά είχαν και ευεργετικά αποτελέσματα σε δείκτες σχετικούς με καρδιακές παθήσεις, όπως τριγλυκερίδια και χοληστερόλη.

  • Μην λιμοκτονείτε

Σίγουρα αν υποσιτίζεστε, θα χάσετε μερικά κιλά, αλλά θα καταλήξετε να ξαναπάρετε πίσω αυτά που χάσατε και μερικά ακόμα. Όσο λιγότερο τρώτε τόσο το σώμα σας παλεύει να κρατήσει το λίπος που έχει, αλλά και να ξαναποκτήσει αυτό που έχασε. Συγκεκριμένα το σώμα σας θα καίει λιγότερες θερμίδες, ενώ θα εκκρίνει ορμόνες που θα εντείνουν το αίσθημα της πείνας και θα σας κάνουν να χορταίνετε λιγότερο με την ποσότητα του φαγητού που τρώγατε ως τώρα και να αποζητάτε τρόφιμα υψηλής θερμιδικής αξίας. Με λίγα λόγια θα τρελαθείτε στις λιγούρες. Για να γλιτώσετε από αυτό το αδιέξοδο, καταναλώστε πρωτεΐνη και πλούσιους σε φυτικές ίνες υδατάνθρακες, όπως είναι τα λαχανικά και οι ξηροί καρποί.

Μην ξεχνάτε να ασκήστε, να πίνετε νερό, να κοιμάστε καλά και να αποφεύγετε καταστάσεις άγχους όσο μπορείτε. Αν ακολουθήσετε αυτούς τους απλούς βασικούς κανόνες, τα κιλά θα φύγουν και θα μείνουν μακριά.

0 Comments